Google+ Followers

Tuesday, March 24, 2009

kerja dan stress


rezian-na


Kadang-kadang kita mengeluh banyak bebanan kerja. Stress ..Stress ..Stress. Baru-baru ini dalam akhbar tempatan mengatakan 10% tenaga pengajar terutama guru menghadapi gangguan emosi akibat bebanan kerja. Bukankan 'KERJA" yang halal adalah tuntutan agama terutama pekerja mendidik.

Kita hendaklah sentiasa menyedari dan menghayati bahawa setiap kerja yang dilakukan dengan niat kerana Allah dan pekerjaan yang halal adalah wajib bagi kita.

Sabda Nabi Muhammad S.A.W. yang bermaksud:

“Barangsiapa bekerja untuk anak isterinya melalui jalan yang halal, maka bagi mereka pahala seperti orang yang berjihad di jalan Allah.”(Riwayat Al- Bukhari)

Stress

Stress terjadi apabila tugasan yang kita lakukan melebihi kemampuan kita dan kita alpha tentang kewujudan kita sebagai khalifah di dunia yang sementara ini .


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan apa yang terdaya olehnya”.(Al-Baqarah : 286)

Ayat tersebut menegaskan bahawa kita tidak ada sebab mengeluh dan mengatakan bahawa tugasnya terlalu berat dan sukar. Dengan sendirinya ayat itu jua menekankan bahawa seseorang pekerja itu boleh menyelesaikan segala tugas jawatannya melainkan pekerja itu sendiri tidak mahu menunaikan tanggungjawabnya.

Ya Allah lindungilah hamba mu ini dari hasutan syaitan.

3 comments:

Roza said...

Assalamualaikum Rezi,

Betul seperti yang digambarkan oleh kartunis tu..

saYa said...

Assalamualaikum...

sy setuju sgt ngn kartun tu..mcm tu la sy sekarang..kat kelas fikir tido..dah tido fikir keja..hurmm..dateline proposal jumaat ni..huhuhu..penat nye..

memang 2 minggu akhir ni memang memenatkan...harap puan x marah sy x jumpa utk tesis ye...huhu..journal dah ada 15..tpi tgh "disimpan dl peti besi" x tahu bila nak buka..hehehe...

kerja & stress...lupakan stress dgn ceriakan diri..kemudian smbung semula keja degn hepi..ok.

HiCMat said...

Ya lo,
Kenalah bersyukur kerana masih ada kerja nak dibuat. Ada kawan-kawan kita tu dah tak da kerja nak dibuat. Macamanalah nak menyara hidup noo.